Norske Klesmerker 2018 bleiestadiet.

For sirka et år siden registrerte jeg NorskeKlesmerker AS. Planene var store, motivasjonen var på topp og arbeidslysten kom av seg selv. Planleggingsfasen gikk som et skudd og startstreken ble passert, så stoppet det helt opp.

Dette blogginnlegget omhandler hvordan jeg opplevde det å starte for meg selv helt fra bleiestadiet. Hvilke praktiske og personlige utfordringer jeg møtte under den absolutt første tiden som grunder.

Dette er altså meg

 

Sommeren 2018.

Jeg hadde gått sykemeldt en stund da ideen smalt i hodet på meg. Jeg var på vei til å sovne inn med Madeleine tett inntil da det sa pang.

Forretnings ideen og alle tankene festet seg som flue på papir og jeg følte en stor trang til å stå opp å jobbe. Så sagt som gjort var jeg ute av sengen og jobbet omtrent med adrenalin i blodet. Madeleine ble nødt til å komme ut flere ganger over natta og sette bambiøyne så søtt for å få meg tilbake til ro, Hun lyktes først å hente meg inn etter flere timer.

Frøet som spiret den kvelden sådde en klar visjon om hvordan jeg kunne fortsette å jobbe med norsk mote og faktisk skape noe potiensielt stort. Et år tidligere hadde jeg lekt med ideen om å starte et klesmerke og utforsket muligheten grundig. Slik økonomien så ut på det tidspunktet ville det ikke la seg gjøre. Men å starte en nettbutikk der jeg kunne selge norske merker ble det som skulle vise seg at jeg endte opp med. Da fikk jeg også holdt fokus på en og en ting som i dette tilfellet ble et salgsapparat og ikke alt det andre ved å starte med et helt klesmerke, som må sies å være en vesentlig større arbeidslast. Kjøpe klær på kommisjon og selge på nett. Det var dette jeg skulle starte med

 

Valg av nettbutikkløsning. 

Det ble fort klart de kommende dagene at nettbutikk ikke bare var en nettbutikk for en noob som meg. Det å ikke vite hva et webhotell er kan sees som en indikator på hvor blank jeg var. Å velge hvilken retning eller type nettbutikk var mer en nok for en med min erfaring. Skulle jeg velge 24nettbutikk, Woocommerse, Mystore, Shopify? Alle disse systemene var jo så forskjellige, hvordan de fungerer og ikke minst hvordan de fakturete osv. Etter mye om og men landet jeg av alle ting på 24nettbutikk. Dette fordi jeg ikke kunne stort om det å bygge nettsider og dem virket som et fint springbrett inn i netthandels eventyret.

Interessen for motebransjen var stor. Jeg må innrømme at jeg personlig ikke er noen moteløve selv, men motebransjen derimot fascinerer meg noe utover det gjennomsnittlige. Det kom meg rundt denne tiden for øre at det var normalt i klesbransjen å selge varer på kommisjon. Det vil si at man betaler for det man selger som detaljist etter at det faktisk er solgt til sluttkunde. Litt mer folkelig forklart så kriter man klærne av merket til det er solgt i butikken for å så betale tilbake i ettertid.

 

Første kundemøte.

Første uka var passert og jeg satt fort i gang å booke møter med forskjellige Klesmerker. Selgeren i meg måtte jo se om jeg klarte å få solgt meg inn som en politlig kilde og faktisk klare å få modellen med kjøp på kommisjon til å fungere.

Mitt første bookede møte ble med Conquer, som er en produsent av høykvalitets sportstøy og holder til på Sofiemyr ikke så langt fra Oslo. Til møtet brakte jeg med meg en notatblokk, jeg må med en klype latter innrømme at jeg på bussen på vei til møtet skrabblet ned diverse «notater» i blokka for at det skulle se ut som jeg hadde vært i flere møter før dette. 😀 jaja.. Viktig type vettu. (Fake it til u make it)

Møtet gikk kort og godt greit og jeg forlot Conquer med en del vareprøver osv, men ble litt skuffet over at Conquer ikke bare sa ja på stedet om kommisjon. Men uten nettbutikk oppe og filla peiling på hva jeg drev med gjorde Conquer en absolutt riktig avgjørelse i å holde igjen litt.

Som litt glidemiddel på avtalen med Conquer, fylte jeg opp vareartikler og bilder inn i prøvebutikken / perioden fra 24nettbutikk. Jeg kopierte bilder fra deres egen hjemmeside og la inn produktene for å vise fram til eieren av brandet på min nettbutikk og la han visualisere ( kjent salgsmetode) Men til ingen nytte.

Jeg gikk i flere kundemøter under perioden så jeg trengte, heldigvis ikke å fortsette å skrabble ned fiktive notater på bussen etter noen uker.

 

Bilderedigering.

Dette med bilder ble fort en utfordring da dette er et felt jeg også måtte innrømme meg helt blank på. Det kom fort fram at Paint på ingen måte holdt som program for å gjøre det nødvendige. En god venn av meg Robert Pedersen fra Isbre Media fattet mistanke om kunnskapsnivået mitt og lærte meg at det faktisk gikk an å dele opp bilder i lag (ja så blank var jeg) Det ble mye å sette seg inn i og hodet koblet flere tusen hjerneceller, for dette var et helt nytt område dette også. Det skulle flere og lange YouTube videoer til for å fatte det mest grunnlegende, PNG, JPG, GIF, MP4. Størrelser på bilder i forhold til faktisk størrelse på nett, antall pixler eller var det mm? Det tok lang tid og jeg kastet omtrent Pcen et par ganger i bakken. Sakte men sikkert gikk det seg alikevell til.

 

 

Moteoppvisning på Paleet.

På vei ned rulletrappa på Oslo S med kamera i hånden, så jeg tilfeldigvis en reklame som rullet over skjermen (moteoppvisning på Paleèt) Jeg bestemte meg raskt for å dra dit. Så fikk jeg også en mulighet til å lage en video av moteoppvisningen jeg kunne poste rundt på sosiale medier.

Vel framme måtte jeg trekke på smilebåndet, tilbake til hvorfor om litt.

Jeg hadde på meg pene klær, rettere sagt en standard kontoruniform bestående av mørkeblå olabukser, pensko, skjorte og gra V-hals genser trukket utenpå. Igjen, ikke noe mote icon men rett kledd for anledningen. Ved ankomst gikk jeg først inn i butikkene etter en pils i baren. Modellene sto klare før jeg omtrent kom inn og plutselig var det hele i gang. Musikken dundret og rundt i etasjen strømmet modellene ut i gangene og gikk den innøvde ruta. Lyset forandret seg og skapte en dramatisk stemning i kombinasjon musikken. Det hele var utrolig bra gjennomført og modellene virket selvsikre, jeg må innrømme at jeg ble fascinert. Dette var tross alt første moteoppvisningen jeg noen gang hadde vært på så forventningene hadde ikke skrudd seg til enda. Det artige jeg skulle komme tilbake til tidligere i denne teksten var at jeg omtrent var eneste oppmøtte og de ca 20 flotte modellene var leid inn for tomme scener. Det ble en del intense blikk i min retning, naturlig nok fordi jeg var eneste å blikke til i hele etasjen. Eller kanskje var jeg litt kjekk den dagen? jeg liker å tro det siste så vi holder det til det.

Etter oppvisningen gikk jeg innom de norske brandene og fikk knipset et par bilder av modellene og klærne de presenterte.

Vel hjemme klippet jeg så min første video noen gang i windows movie editor. Et enkelt program som følger med alle windows Pcer. Jeg fikk en venn til å klippe og lime i en låt jeg hadde valgt for at det skulle passe inn i hverandre med filmen.

Uff. Jeg blir litt klein når jeg ser tilbake på dette 😊 men her er resultatet. Legg nå merke til «alle de oppmøtte»

Instagram.

Haha her kan jeg omtrent skrive et eget blogg innlegg over alle feilene jeg måtte igjennom før det hele kom i retur. En bekjent hadde noen år tidligere god suksess på instagram ved å la en bot gjøre den tyngste jobben. Til de av dere som ikke vet hva en bot er, så er det snakk om en roBOT som gjør en repeterende oppgave på pcen så man selv slipper. I mitt tilfelle ble den kommandert til å like innlegg og sende følgeforespørsler for å håpe på en følger i retur. Den nedlastede slaven jobbet hardt hvert døgn mens solen lå nede og genererte flere tusen likes pr natt samt flere tusen følgeforespørsler.

Jeg syntes det hele hørtes så bra og testet det ut på et utenlandsk publikum før jeg dro det til Norge. Slik bygde jeg opp et antall følgere så kontoen skulle se litt dreven ut før jeg hentet norske følgere. Etter regelboka til Instagram er dette absolutt ikke måten å vokse en konto på bare så det er sagt. Et stort NONO er å selvfølgelig å la en bott gjøre drittjobben, men den groveste feilen personlig jeg gjorde var nok mer å ikke tørre å gå rett på de som var målgruppen i Norge.

Artig hvordan jeg også i starten av kontoen repostet bilder. Jeg visste jo ikke at man kunne ta skjemdump med telefonen av de bildene man ville poste og så poste de direkte. De første 20-30 bildene på Instagram profilen ble altså med et ganske synlig vannmerke av alle ting :P. BTW noen her som klarer å finne vannmerke på et av bildene inne på denne bloggen?

En positiv erfaring jeg fikk underveis var å benytte appen Aphi. Den postet de bildene jeg ønsket på gitte tider og dager. Jeg kunne altså sitte på bussen når som helst og planlegge innlegg som skulle postes dagen etter eller utover uka. Jeg fikk raskt 1000 besøkende på siden pr uke, men få som fulgte profilen. Jeg kom vell opp i 700 følgere på det meste med BOT metoden over den korte perioden kontoen var aktiv.

Alt måtte læres og forstås, Instagram også. Om du leser dette og skal starte din egen bedrift så pass på at du i hvert fall ikke går i feilene mine, da profilens skjebne selvfølgelig var som hogget i gravsten. Kontoen ble terminert etter 6 måneders grove overtramp av Instagrams retningslinjer.

Link til den nye Instagramprofilen finnes HER

 

Forretnings ideen justeres.

Forretnings ideen var å selge varer kjøpt på kommisjon. Dette lot seg i midlertid ikke gjennomføre i praksis da det ble for risikabelt for brandet å la meg som nytartet og uten omsetning kjøpe klær på kommisjon.

Som vanlig lå jeg å knekte nøtter i senga rett før jeg skulle til å sove, og som kjent slo det ned som et nytt lyn på samme tidspunkt som sist, Madeleine måtte igjen se seg nødt til å sove litt alene. Utfordringen ved det å skaffe seg et eget varelager på kommisjon ble for stor. Jeg kom fram til at jeg skulle selge varene og heller bare sende orden til brandet og gjøre sjappa til en rendyrka nettbutikk. På denne måten ville brandet sitte med 0% risiko og jeg kunne skyve vekk ansvaret ved å holde varelager. Når jeg ikke sendte varene selv kunne jeg også frigjøre tid og heller fokusere på bare nettsalget. Det så ut som om nettbutikken med det 101 potensiale hadde funnet seg en måte å overleve på uten et eget varelager. Morgenen etter tok jeg kontakt med forskjellige leverandører av API tjenester. API er et program som står imellom to andre programmer og gjør at de lar seg snakke med hverandre og i mitt tilfelle var dett for å oppdatere varelageret automatisk. Jeg jobbet med dette i et par uker sporadisk samtidig som jeg utarbeidet en kontrakt mellom meg og brandet. Dette med å skrive en kontrakt var litt atrig da jeg måtte skrape sammen kunnskaper om alt mulig for å få det til å bli bra. For å få klarhet i tankene rundt alt kaoset, dro jeg på et event i regi av DNB kaldt oppstartslos, her ville jeg kunne treffe aktører som kunne lose meg i riktig retning som grunder. Jeg kom slik i kontakt med advokatfirmaet Sands, og etter et møte avtalte vi en pris på 6000kr for å overse kontrakten jeg hadde laget.

Det skjedde en hel del i ettertid med Sands advokatfirma som nok kommer til å resultere i et eget blogginnlegg ved en senere anledning. Jeg legger muligens inn en link til dette her når den pågående tvisten med Sands er ferdig og avsluttet.

Enden på visa ble konkludert med at det var for vanskelig å få til en løsning med API og spesielt med 24nettbutikk.

 

Ny nettbutikk

Ettersom tiden gikk forsto jeg omsider at 24nettbutikk var lite egnet for meg. Men som en start fikk det fungere. Det skulle vise seg også at 24nettbutikk også ble en langt dyrere løsning en først antatt. Kort og godt så møtte jeg David i XOmedia og han snekret sammen en proff nettbutikk i WP og WooCommerce for tilsvarense sum litt over 1 års abonnement på 24. Det ble en enkel avgjørelse å la David i XOmedia få frie tøyler til å lage det han selv mente var beste løsning og for en beskjeden sum satte XOmedia sammen en vell fungerende nettbutikk i WP som er ganske lik den som nå benyttes. Sakte men sikkert og time for time lærte jeg også så smått å bruke WP, men må innrømme at det står igjen mye læring på WP. Det vil nok komme en del artikler om WP og Woo i framtiden så dette får vi tid til å bli kjent med framover sammen.

 

Hibernation.

Med hodet fylt til randen av oppstart og alt som skulle læres, ble jeg brått og uventet singel, noe jeg taklet ganske dårlig. Mye drama og et ny oppstartet firma uten nevneverdig omsetning satte meg i en vanskelig posisjon der summen av bortfalte stolben ble for stor, jeg tippet. Gradvis ble arbeidstimene visket ut til fordel livet. Jeg ønsket absolutt ikke å legge ned firmaet Det ble mye å holde styr på og fikk prioriterte meg selv først en periode i hi

Nettbutikken var fortsatt oppe og jeg oppdaterte varelageret av og til på tross av utfordringen med å finne ut hva som var igjen på varelager hos brandet uten en API løsning.

Vi spoler fram til sommeren 2019 i neste innlegg.

Ikke minst skal vi se på alt det positive ved å bite seg fast under oppstart

Mer om dette i neste innlegg, vi sees

Daniel 😊

Tagged , ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *